Jak kupiłam tanie bilety do Azji?




Jak kupiłam tanie bilety do Azji?


Jak zwykle wszystko zaczęło się bardzo niewinnie, czyli od wieczornego przeglądania nowych wpisów na forum Fly4free. Wątek „Pekin z UK za 200 funtów”, czy jakoś podobnie. Cena bajkowo niska. Pomimo że Chin nie miałam w najbliższych planach, zaczęłam obserwować wątek z uwagą, bo z doświadczenia wiem, że to może być tylko wierzchołek góry lodowej. Dlaczego? Ponieważ taka cena to na pewno wynik błędu, a skoro błąd, to jest duże prawdopodobieństwo, że nie tylko na tym jednym połączeniu. Temat zaczął się rozwijać następnego dnia rano. Ktoś znalazł połączenie Glasgow -  Johanesburg w tych samych terminach za podobną cenę, u tego samego przewoźnika. Błędem obarczona więc ewidentnie była siatka linii lotniczej; w tym przypadku Turkish Airlines. Zrobiło się gorąco, wszyscy skupili się na przeczesywaniu połączeń, znajdując coraz to ciekawsze destynacje. Gdy  pojawił się link z połączeniem na trasie Glasgow -  Dublin - Kuala Lumpur – Bangkok - Londyn za 750 zł w listopadzie ja już nie czekałam dalej, wiedziałam, że chcę to mieć. Szybki telefon do Męża, czy reflektuje na jesienną podróż do Azji. Jasne że tak, zresztą On nigdy nie odmawia :D Na szybko zaczęłam wyszukiwać więc najlepsze dla nas terminy wchodzące w „promocyjnej” cenie i odpowiedniego pośrednika. Udało się, płatność przeszła bez problemu. Pozostało już tylko czekać na wystawienie biletów… po godzinie miałam je wreszcie na mailu, chwilę później na forum napisali, że deal umarł i ceny wróciły do normy. Za wcześnie jednak na radość, do niektórych przyszły anulacje. Cóż, kto nie ryzykuje, ten nie pije szampana. Jakoś byłam wtedy mimo to  dobrej myśli, może dlatego, że już raz leciałam z Turkish po podobnej przygodzie i bilety wystawione w trakcie błędu cenowego były honorowane.

Po 2 tygodniach nic się nie zmieniło,  anulacja nie przyszła, więc zaczęłam się zastanawiać co dalej. Moja podróż miała trwać 3 tygodnie i oczywiście chciałam ten czas maksymalnie wykorzystać. Nieśmiało myślała o Birmie, Kambodży i Laosie, bo to od dawna to były miejsca z mojej listy marzeń.  No ale samo się nie kupi… zaczęłam codzienny rytuał sprawdzania i porównywania cen u różnych przewoźników. W Azji funkcjonuje kilka dużych tanich linii – Air Asia, Cebu Pacific, Nok Air, Malindo Air, Scoot, Jet Star, także jest gdzie szukać. Dzięki temu dokupiłam na spokojnie kolejne odcinki wyprawy w możliwie najniższych cenach.

Wreszcie pojawiła się wyczekiwana przeze mnie od dawna promocja „BigSale” w AirAsia, więc o godzinie „0” wyznaczonego dnia, zasiadłam przed komputerem czekając na magiczny moment wrzucenia promocyjnych cen. Miałam szczęście: wszystkie połączenia, na które liczyłam staniały 50%. Yes!!!

Dopiero we wrześniu zakupiłam natomiast doloty do Szkocji i Londynu, bo w europejskich tanich francach i landrynach najtaniej jest na 2-3 miesiące przed wylotem. Bilety moje, przyszedł czas na ogarnięcie transportu lokalnego, wiz, czytanie, czytanie, czytanie…

Z nieśmiałego marzenia powstał tym samym realny plan, okupiony co prawda godzinami przesiedzianymi przed laptopem, ale nic za darmo nie ma.


No dobra, ale w sumie to po co tyle zachodu? Niech wyjaśni to poniższy kosztorys:


DATE
FROM
TO
DEP
ARR
AIRLINE
FLIGHT
PRICE
30-10-2017
Wrocław WRO
Glasgow
GLA
20:35
22:15
Ryanair
FR 7673

78 zł
01-11-2017
Glasgow
GLA
Dublin
DUB
08:30
09:40
Aer Lingus
3221

158 zł
02-11-2017/
03-11-2017
Dublin
DUB
Istambuł
 IST
16:40
00:20
Turkish Airlines
TK 1978

158 zł
03-11-2017
Istambuł
 IST 
Kuala Lumpur
KUL
01:55
17:20
Turkish Airlines
TK 0060

158 zł
05-11-2017
Kuala Lumpur  KUL
Singapur 
SIN
10:40
11:45
Air Asia
AK 707

70 zł
06-11-2017
Singapur
SIN 
Denpasar 
DPS
10:35
13:15
Air Asia
QZ 503

230 zł
09-11-2017
Denpasar  DPS
Kuala Lumpur  KUL
19:55
22:50
Air Asia
AK 379

160 zł
10-11-2017
Kuala Lumpur  KUL
Phnom Penh  PNH
07:00
07:50
Air Asia
AK 536

100 zł
11-11-2017
Siem Reap REP 
Bangkok
DMK
22:05
22:50
Air Asia
FD 619

185 zł
12-11-2017
Bangkok
DMK
Mandalay
MDL
11:10
12:25
Air Asia
FD 244

290 zł
15-11-2017
Mandalay MDL
Bangkok
DMK
12:55
15:05
Air Asia
FD 245

130 zł
17-11-2017/
18-11-2017
Bangkok
BKK
Istambuł 
IST
23:45
06:05
Turkish Airlines
TK 0069

158 zł
18-11-2017
Istambuł
IST
Londyn Gatwick 
LGW
08:05
09:20
Turkish Airlines
TK 1981

158 zł
19-11-2017
Londyn Luton  LUT
Wrocław
WRO
08:35
11:40
Wizz Air
W6 1802

130 zł
 Tyle może kosztować podróż po Azji z Wrocławia. Można?! :) 

TOTAL:      2171 zł










Kwestie praktyczne:


1.    Tanich biletów najlepiej szukać za pośrednictwem ludzi, który siedzą w temacie. Znajdziesz ich na forach dedykowanych taniemu lataniu np. we wspomnianym fly4free. Fora internetowe są zazwyczaj częścią portali. Samo wchodzenie na ich stronę główną często nie wystarcza. Mechanizm jest taki, że najczęściej to znaleziska ludzi z forum po jakimś czasie trafiają na główną a nie odwrotnie. Czytając forum jesteś zawsze na bieżąco i szansa, że zdążysz kupić okazyjnie tani bilet jest wtedy większa. Ogromnym plusem forum jest też to, że stanowi ono olbrzymią skarbnicę wiedzy na każdy podróżniczy temat, dylemat itp. Czytając zdobywasz szybko bezcenną wiedzę.


2.   Nie oszukujmy się: najczęściej bilety międzykontynentalne kosztujące poniżej 1000 zł to wynik błędu ludzkiego a nie planowanej promocji. Niektórzy mają rozterki moralne, ja też miałam. Ale tylko do momentu gdy wgryzłam się w temat struktury cenowej biletu i wszystkich haraczy jakie w sobie zawiera. 


3.   Do wyszukiwania tanich biletów po Europie jest kilka fajnych rozwiązań, ja korzystam najczęściej z AZair.eu


4.    Pamiętać należy o tym, że linia lotnicza lub pośrednik, który sprzedał bilet w wyniku błędu ma prawo go anulować. W takim przypadku pieniądze zawsze wracają na nasze konto. Co z tego wynika? Nie kupuj dolotów, nie rezerwuj hoteli i nie rób innych nieprzemyślanych rzeczy co najmniej przez 2 tygodnie od momentu zakupu biletu! I najważniejsze – NIE DZWOŃ nigdy przenigdy na infolinię i nie pytaj czy na pewno polecisz i czy Twój bilet jest ważny. Błagam, nie rób tego.






Jakie czynniki brałam pod uwagę planując moją podróż?


Głównie pogodowe. Listopad jest dobry na podróż po tej części Azji, ale już niekoniecznie po Europie. Ze względu na to bilety do Glasgow były z 2-dniowym wyprzedzeniem przed dalszą częścią podróży, a czas ten wykorzystać postanowiłam na jednodniówkę w Edynburgu. Powrót również zaplanowany jest z jednodniową zakładką po to, żeby móc się w Londynie wyspać po długim locie z Azji. Loty AirAsia zawsze planowałam z zakładką minimum 12- godzinną na kolejny lot i nigdy nie był to ostatni lot danego dnia. Wszystko dlatego, że w low costowych liniach opóźnienia nie są niczym szczególnym i nikogo nie obchodzi, że nie zdążę na kolejny lot.


Po drodze pojawiły się kwestie związane z lokalnymi wydarzeniami:


- pogrzeb króla Tajlandii – trwał kilka dni i zdążył się zakończyć przed naszym przybyciem

- ryzyko wybuchu wulkanu na Bali – dlatego do ostatniej chwili czekałam z rezerwacją hotelu i w ogóle z decyzją czy ta część podróży się odbędzie.




Ostatnio dodane: